Severní Čechy – 27.12.2016 – 1.1.2017, autor: Luboš

Rok 2016 jsme se rozhodli definitivně zakončit v Jiříkově v severních Čechách v těsné blízkosti Rumburku (dále Rumový Hrádek). Máme tu totiž luxusní zázemí v domácím prostředí našeho člena Radka Trojovského, jenž zde provozuje pivnici a do budoucna i ubytovnu.

Čistě Myotisácká výprava z Moravy a Vysočiny obsahovala čtyřčlenou posádku. Bohouše s Haničkou, mě a Adama. K Radkovi přijíždíme v úterý 27.12. ve večerních hodinách. Celé obyvatelstvo domu bylo přítomno. Nezbývalo než si otevřít cech u výčepu, kterej se s náma táhnul následující 4 dny. Ve středu dopoledne vyrážíme na první poznávací den zdejší okolní přírody. Byli jsme zvědaví na pískovcová díla v okolí Sloupu v Čechách. Je to takové okrajové hraniční území mezi Českým středohořím a Lužickými horami. Údajně přesně označováno jako Cvikovská pahorkatina. Je zde spousta zajímavostí na velmi malé ploše. Ať už podzemní, nebo povrchové, většina atrakcí není tvořena čistě přírodní cestou, jak jsme z podzemí zvyklí, ale tady to má na svědomí většinou člověk.

Kutání jeskyňěk a prostor v pískovcových masách, to tady muselo někoho opravdu bavit. Jediná z větší části přírodně vytvořená jeskyně, kterou jsme navštívili byla Velká Cikánská. Vstupní portál je asi 10×3 m a vede snad 25m do hloubky. Zbytek je lidská práce. Jsme tu mimo sezónu, takže některé prohlídky jsou zavřené. Konkrétně skalní hrad Sloup v Čechách byl zavřený, tak nám nezbylo nic jiného, než udělat okružní procházku po okolí.

Kromě Velké Cikánské jeskyně jsme navštívili také Malou Cikánskou, Samuelovu jeskyni a zdejší lesní divadlo. Dále byla v plánu prohlídka nedalekých Pekelných dolů, ovšem opět bylo zavřeno. Otevíračka až 1.4.2017. Zabručeli jsme si pod fósama něco o prdeli a o hajzlech a zvolili náhradní program. Šmejdilo se v bývalém podzemním náhonu k zrcadlárně a také v jeskyni Pusté kostely.

Potom už odjíždíme zpět do Rumového Hrádku, kde si dáme nějakej žvanec. Zbytek večera už se staráme jen o to, aby přibylo pár čárek na našich pivních lístcích u Radka v pivnici. Ve čtvrtek padlo rozhodnutí, že musíme využít blízkost Českého Švýcarska a navštívit největší, nejznámější a nejproflákleší přírodní úkaz evropského, možná i světového formátu. Někteří tu ještě nikdy nebyli, takže druhý den jdem očumovat Pravčickou bránu. Pěší výlet začínáme v Mezné a po žluté až k přístřešku Tři Prameny, kde se napojíme na hlavní červenou turistickou dálnici. Naučnou stezkou Okolím Pravčické brány až k Sokolímu hnízdu.

Přímo pod skalním mostem se nám trošku hroutí chodník, takže všude samý pásky a zákazy vstupu…no prostě panika jak sviňa. Trochu tady posedíme, počumíme a vrátíme se stejnou cestou zpět. Při zpáteční cestě autem si na Radkovo doporučení v Rumovém Hrádku dáme opravdu kvalitní kebab v místním bistru. Den samozřejmě zakončíme u něj doma na obvyklém místě. Na můj pivní lístek se pořád těch čárek vejde dost. Celkem slušně se zapařilo. V pátek se vstávalo kolem desáté dopoledne a přemýšlíme co s načatým dnem. Nakonec jsme se rohodli tento den věnovat podzemní prohlídce rozsáhlého opuštěného dolu. Silná trojka Adam Bohouš a já odjíždíme obdivovat důlní dílo, zatímco ostatní zůstávají doma.

Ráďa má u rodičů rodinou sešlost a taky musí vykonávat přípravné práce v hospodě na zítřejší Silvestrovskou akci. My se vracíme ve večerních hodinách a na základně je zatím pouze Hanka. Po chvíli dorazili všichni ostatní včetně Lukáše s Ivkou, takže na poslední večírek dorazila čerstvá krev.

Poslední večírek pouze pro mě, protože musím brzy ráno vstávat na vlak a odjet k domovu. Silvestrovský večer jsem se přislíbil u nás na Moravě. Silvestrovská sobota byla pojmuta velmi Silvestrovsky. Zatímco já jsem na cestě domů, zbytek účastníků je celej den na baráku a chlastaj škopky. Kdyby nešli na oběd k Radkovým rodičům, tak nevytáhli paty z baráku. Takle se to táhlo do ranních hodin, takže na Nový rok všichni byli poctivě pod parou a o zábavu nebyla nouze. No a vo vo votom to je! Díky především Radkovi za ubytování a servis kolem. Opět jsme se podívali do dalších zákoutí naší malé republiky a užili si světa! Určitě přijedeme zas.

• Účastníci ZO 6-21 Myotis :  Luboš Trtílek, Adam Rylich, Tomáš Kočí, Radek Trojovský, Lukáš Trojovský, Lukáš Rozsypal
  • Další účastníci: Hanka Pitourová, Ivka Kocánková a Danča s Karolínou a jejich kocour Jack Sparrow